Tento web zaštiťuje
Královehradecký kraj
prokreativitu
prokreativitu

Krajská centrála cestovního ruchu plánuje rozpohybovat celý kraj

Od 1. prosince 2021 začne fungovat nová krajská příspěvková organizace nazvaná Královéhradecká krajská centrála cestovního ruchu. Nahradí původní Centrálu cestovního ruchu Královéhradeckého kraje a obecně prospěšnou společnost Revitalizace Kuks. Nová organizace bude mimo jiné úzce spolupracovat se sedmi oblastními destinačními společnostmi, rozvíjet turistickou nabídku v kraji a řešit prezentaci regionu pro české a zahraniční návštěvníky. V čele organizace stojí od srpna letošního roku ředitel Martin Soukup. O transformaci centrály, jejím novém směřování a o dopadu pandemie si můžete přečíst v krátkém rozhovoru.

Od srpna tohoto roku jste novým ředitelem Krajské centrály cestovního ruchu. Proč jste se rozhodl přihlásit se na tuto pozici? A s jakou motivací?

Převážnou část „pracovního života“ se pohybuji v cestovním ruchu, náplň pracovní pozice v Krajské centrále cestovního ruchu mi sama přímo nabízela uplatnit a využít všechny mé dosavadní zkušenosti, navíc mi přijde i zajímavé a naplňující propagovat Královéhradecký kraj v rámci České republiky a zahraničí.

Můžete nám prozradit vaše zkušenosti z oblasti cestovního ruchu?

Ano, jak jsem již uvedl, jde o téměř celý můj profesní život. Začínal jsem od „píky“ jako recepční, průvodce a delegát a později jsem měl i vlastní cestovní kancelář. Zkušenosti s domácím cestovním ruchem jsem zase načerpal v Lázních Bělohrad a.s., kde jsem měl na starosti obchod a marketing.

Jaká je vaše vize cestovního ruchu v našem kraji?

V našem kraji máme místa, která propagaci a zviditelnění v rámci sezony nepotřebují a naopak bojují s přeplněním svých kapacit. Mluvím samozřejmě o Krkonoších, Prachovských a Adršpašských skalách. Jednou z mých vizí je propojit a následně propagovat přírodní a kulturně-historická místa v kraji, která jsou pro turisty neméně zajímavá, ne tolik navštěvovaná a v sezoně odlehčí tomuto zmíněnému náporu turistů. Dále bych se rád podílel na podpoře cykloturistiky, která se těší čím dál tím větší oblibě v rámci volnočasových aktivit.

Prachovské skály

Řada čtenářů možná neví, co se pod pojmem centrála cestovního ruchu skrývá a jak funguje si pod pojmem centrála cestovního ruchu může představit a jak funguje. Mohl byste stručně představit?

Centrála cestovního ruchu vznikla v našem kraji v květnu 2020. Účelem bylo provozování činnosti regionální destinační agentury. Cílem je zajišťovat pro Královéhradecký kraj marketing v oblasti cestovního ruchu a spolupracovat a propojovat jednotlivé aktéry cestovního ruchu v území – tedy obce, města, provozovatele ubytování, návštěvnická a informační centra, muzea, hrady a zámky atd.

Centrála cestovního ruchu se od prosince letošního roku změní v příspěvkovou organizaci Královéhradecká Krajská centrála cestovního ruchu. Jaké změny nastanou?

V podstatě žádné, mění se pouze právní forma, činnost a cíle centrály cestovního ruchu zůstanou stejné.

Cestovní ruch patřil k jedné z nejvíce zasažených oblastí v důsledku koronavirové pandemie. Jak moc zasáhl Královéhradecký kraj?

Královéhradecký kraj pocítil výrazné změny v cestovním ruchu způsobené pandemií Covid-19. Poskytovatelé služeb (hoteliéři, restauratéři, kasteláni a další) se shodují na tom, že se jejich sezona i přes marketingovou pomoc krajské centrály a oblastních destinačních společností koncentrovala více méně jen do letních měsíců. Ty leckdy doženou nebo i přeskočí poslední „dobrý ročník“ 2019, ale v celoročním součtu jsou čísla stále podprůměrná. Dle analýz agentury CzechTourism dostupné na portálu www.tourdata.cz je v prvním pololetí roku 2021 meziroční změna počtu příjezdů do hromadných ubytovacích zařízeních -63 %. Není se tedy čemu divit, že některé menší podniky tuto krizi neustojí. Naopak zajímavým a pozitivním ukazatelem je průměrná délka pobytu, která v prvním pololetí 2021 byla vyšší než v roce 2019 (4,57 dne vs. 4,17 dne). Druhou pozitivní věcí je fakt, že domácí turisté začali opět více objevovat Českou republiku a spolu s ní i místa dosud takřka neznámá.

Každý rok vychází statistiky k návštěvnosti památek, turistických cílů a akcí v našem kraji. Jak vysoká návštěvnost byla letos oproti předchozím (necovidovým) letům?

Oficiální data zatím ještě nejsou zveřejněná, nicméně je to opět hodně individuální a zaměřené především na letní měsíce, kdy lidé mohou cestovat nejvíce. Očekáváme podobný průběh jako v loňském roce, tedy vysoká čísla návštěvnosti v období prázdnin a podprůměrná ve zbytku roku. V globálu tedy neočekáváme překročení návštěvnosti akcí a památek z roku 2019.

Lanovka na Sněžku (foto Ondřej Littera)

Kam byste pozval čtenáře na návštěvu v našem kraji a jaké je tu vaše nejoblíbenější místo?

Náš kraj je plný krásných a zajímavých míst, takže odpovědět na tuto otázku nebude jednoduché. V rámci kategorizace cestovního ruchu je náš kraj rozdělen do 7 turistických oblastí, zkusím dát tedy za každou tuto oblast jeden soukromý tip na místo, které stojí za návštěvu. Český ráj je turistům velice dobře znám, nicméně v mimosezoně se vám může stát, že budete v Prachovských skalách úplně sami a po procházce či treku v krásné přírodě můžete výlet zakončit večeří či kávou v nedalekém Jičíně. Krkonoše jsou druhá oblast, kterou nemusím představovat, zde bych však určitě vypíchl Krkonošskou pivní stezku, která se těší stále větší popularitě.

​V Podkrkonoší bych rozhodně nevynechal návštěvu Hospitalu Kuks a jeho okolí, například Braunova Betléma nebo krásné přehrady Les Království. V další destinaci Orlické hory a Podorlicko bych rád upozornil na otevření nových rozhleden na Velké Deštné, Šibeníku a Feistově kopci. V Kladském pomezí bych vyrazil po linii čs. opevnění – Náchod (Lom, Březinka) nebo do okolí Jívky. A nakonec bych navštívil poslední destinaci, Broumovsko, konkrétně Klášter Broumov, kde bych po tom všem putování zklidnil jak tělo, tak duši.

hospitál Kuks (foto Ladislav Renner)

A mé nejoblíbenější místo? To je jednoduché, jsem rodák z Jičína a po celý můj život je nejoblíbenější místo stále stejné, vrch Zebín s Kaplí svaté Máří Magdaleny, ideální místo pro výlet i rozjímání, kde je i krásný výhled do celého okolního kraje.

​Na jaké novinky se mohou turisté těšit a jaké jsou plány hradecké centrály pro následující období?

Naše nová kampaň „Region v pohybu“, která bude v příštím roce lákat turisty do Královéhradeckého kraje, propojí pomocí hravých slovních spojení (kultura v pohybu, architektura v pohybu, Hradecko v pohybu apod.) celý kraj. Pro lepší uchopitelnost a přehlednost přírodních a historických krás našeho kraje pro běžného turistu se v příštích letech zaměříme na balíčky s jednotlivými tématy a programem, například military balíček, gastro balíček, baroko balíček atd. V rámci jednotného tématu České republiky, zadáno agenturou CzechTourism pro roky 2022 a 2023, se budeme více zaměřovat na prezentaci a propagaci Tradic a řemesel, ke kterým bude připravena mimo jiné i cestovatelská hra. V neposlední řadě se plánuje opět podpora našeho úspěšného produktu „motoprůvodce“ a větší pozornost bude věnována podpoře a propagaci cykloturistiky v kraji.

​Kde se turisté dozvědí nejčerstvější informace o akcích?

Pokud se chcete dozvědět, jaké akce se plánují v celém kraji, nejjednodušší a nejefektivnější řešení je sledovat Kalendář akcí na našem webu www.hkregion.cz. Do tohoto kalendáře svými akcemi přispívají nejen zaměstnanci Centrály cestovního ruchu Královéhradeckého kraje na požádání organizátorů, ale také informační centra, která tento kalendář mnohdy doplní o opravdové „lahůdky“ z jejich území. Pomyslný trojúhelník informačního zpravodajství uzavírají oblastní destinační společnosti, jež do systému rovněž mohou zadávat akce z jejich lokalit.