Muzea a galerie už dávno nejsou jen tichými strážci sbírek. Stávají se místy, kde se potkává kreativita, technologie, podnikavost i odvaha zkoušet nové věci. Právě na tomto průsečíku vzniká Synergy Across Sectors (SXS) tříletý mezinárodní projekt Muzea východních Čech v Hradci Králové, který má ambici změnit, jak kulturní instituce pracují s kreativci, tak navazují partnerství se světem podnikání.
Projekt propojí odborníky z Finska, Švédska i České republiky. Projekt je financován Evropskou unií – programem Erasmus+ v oblasti vzdělávání dospělých – celkovou částkou 400 000 EUR. Projekt je pod záštitou Ministerstva kultury České republiky a s podporou Královéhradeckého kraje. Důležitější než samotná částka, jsou cíle, které má SXS přinést: více sdílení, více spolupráce, více odvahy tvořit napříč obory.
Co se chystá? Nové nástroje, vzdělávání i aplikace
Už na začátku roku 2026 vznikne veřejná komunikační platforma, kde budou kulturní profesionálové, kreativci i firmy sdílet příklady dobré praxe, inspirativní akce i zkušenosti z evropského prostředí. Platforma poběží po celou dobu projektu do roku 2028.
Na jaře téhož roku se rozjede vzdělávání zaměřené na storytelling a také vzdělávací laboratoř, která pomůže aktérům z různých prostředí najít společný jazyk a nové formy spolupráce.
Aby kulturní inovace neskončila jen u seminářů, studio Charles Games vyvíjí aplikaci, která nabídne praktické postupy a metody mezisektorové spolupráce. Její pilotní verze bude ke stažení v polovině roku 2027.
Muzea jako kreativní akcelerátory
Projekt chce zapojit až 500 aktérů z kulturních institucí, kreativních odvětví i komerční sféry. Jeho ambicí je nejen propojovat, ale také pomáhat účastníkům společně vytvářet nové produkty, služby či programy, tedy skutečné výsledky spolupráce, ne jen výměnu kontaktů.
Projekt je přístupný také freelancerům, malým kreativním studiím a lidem z méně zastoupených skupin, pro které bývá zapojení do mezinárodních sítí obtížné.

Silná partnerská síť napříč Evropou
Na projektu se podílejí instituce, které přinášejí výrazně odlišné zkušenosti i přístupy:
- Novia University of Applied Sciences (Finsko) – odborníci na kreativní podnikání a digitální kulturu.
- Subtopia (Švédsko) – jeden z nejvýraznějších skandinávských kreativních hubů zaměřených na mezioborovou spolupráci.
- Centrum kreativního muzejnictví KHK při MVČ HK – český lídr v oblasti inovací v muzejnictví.
- Charles Games (Česko) – herní studio známé pro své vzdělávací a společensky orientované projekty.
Každý partner přináší do projektu jinou perspektivu – digitální kompetence, kreativní podnikání, kulturní management, vzdělávání nebo vývoj interaktivních nástrojů.
Reakce na současné výzvy kultury
SXS odpovídá na potřeby kulturních institucí, které dnes řeší:
- digitální transformaci,
- hledání nových cest k publiku,
- větší otevřenost kreativním profesím,
- spolupráci s podnikatelským sektorem,
- otázky udržitelnosti a inkluze.
Dlouhodobým výsledkem má být nový evropský model spolupráce, který půjde snadno adaptovat i v dalších zemích.
Proč by to mělo zajímat kulturní aktéry?
Protože se otevírá prostor, který tu dlouho chyběl: praktická, evropsky ukotvená cesta, jak začít tvořit a spolupracovat napříč obory, od muzeí přes kreativce až po firmy.
Pokud chcete být u toho, ozvěte se na e-mail: ckm@muzeumhk.cz.


