O projektu
Proč je tvorba strategie důležitá?
Kultura přináší inspiraci, budí emoce, obohacuje naše nazírání na svět, vytváří prostor pro setkání s druhými. Kulturní nabídka ovlivňuje kvalitu našeho života v místech, kde bydlíme a pracujeme, okolo kulturních událostí vzniká lokální sounáležitost.
Kultura je zdrojem kreativity a právě kreativní nápady a řešení jsou základem ekonomiky s vyšší přidanou hodnotou.
Královéhradecký kraj považuje kulturu za jeden z klíčových nástrojů rozvoje regionu. Aby bylo možné kulturu dobře využít, je třeba důkladně zmapovat potřeby a kulturní potenciál v regionu a podpořit chuť ke spolupráci mezi aktéry. A právě to byl důvod, proč vznikla Strategie kultury a památkové péče Královéhradeckého kraje a proč vznikla ve spolupráci s širokým spektrem hráčů, kteří zde působí.
K čemu projekt slouží?
Strategický dokument byl připravován pro roky 2022-2030. Nově specifikuje roli kraje v podpoře rozvoje kultury a kulturního dědictví, nabízí obsahový rámec pro jejich rozvoj v celém regionu a vytváří platformu pro spolupráci.
Bude mapovat potřeby desítek obcí a stovek aktérů, vytvoří přehled o potenciálu kultury a kulturního dědictví v Královéhradeckém kraji, zlepší povědomí o tom, jak zapojit a podpořit aktéry, instituce i obce.
Dobrá znalost prostředí i vytvořené vazby pomohou naplánovat a realizovat významné strategické projekty, které přesahují jedno volební období.
Díky získaným znalostem a zpětné vazbě aktérů bude možné zpřesnit nasměrování stávajících nástrojů podpory kultury, které poskytuje Královéhradecký kraj, a připravit nové.
Zapojení širokého spektra aktérů do procesu plánování přispěje k vytvoření přirozených platforem pro komunikaci a další spolupráci mezi aktéry kultury napříč celým krajem.
Kdo strategii připravuje?
- Přístupnost a péče o kulturní a architektonické dědictví je ve většině případů hodnocena lépe než stav kulturní nabídky a infrastruktury.
- Hodnocení kulturních aspektů nekoresponduje se socioekonomickými zjištěními – v postiženějších regionech je často hodnocení poměrně pozitivní.
- Regiony, kde je kultura hodnocena pozitivně, jsou regiony s intenzivním cestovním ruchem.
- ORP Hradec Králové je z hlediska kultury hodnocen spíše průměrně navzdory jeho roli centra kraje a přirozeně široké nabídce.
- Sociálně stabilní regiony vykazují ve vzájemném srovnání poměrně široké rozpětí hodnocení kultury, stěžejní roli zde hrají pravděpodobně jiné faktory.
- Ekonomicky slabé regiony vykazují spíše relativně pozitivní hodnocení kultury s výjimkou ORP Dvůr Králové nad Labem.
- Demograficky příznivější regiony vykazují spíše relativně pozitivní hodnocení kultury s výjimkou ORP Rychnov nad Kněžnou.
- Ve správních obvodech bývalých okresních měst je kultura hodnocena zpravidla lépe než v ostatních regionech.
- ORP Kostelec nad Orlicí nemůže být zařazen do srovnání, neboť zde odpověděli pouze dva respondenti, oba zde navíc hodnotili kulturu velmi negativně.
- Největší disproporce v hodnocení stavu kulturní nabídky a infrastruktury (negativní) a péče o kulturní a architektonické dědictví (pozitivní) je u ORP Hořice, Jaroměř a Dvůr Králové nad Labem.
- Pozitivněji hodnotí aktéři stav kulturní nabídky a infrastruktury oproti péči o kulturní a architektonické dědictví pouze v ORP Nový Bydžov.
Seznamte se s naší strategií
Analytická část
V analytické části naleznete zmapované informace a data o současném stavu kultury, kulturního dědictví a KKO v Královéhradeckém kraji. Prostřednictvím zevrubně provedené analýzy můžeme identifikovat, jaký konkrétní plán je potřeba v našem kraji sestavit, jaké cíle jsou reálné a proveditelné a také si posvítit na problémy, které je potřeba řešit v daném časovém horizontu.
Tuto část zpracovával Odbor kultury a památkové péče ve spolupráci s externisty a dodavatelem strategie ONPlan Lab v letech 2019–2021. Na zpracování podkladů se podíleli experti krajského úřadu z Odboru analýz, Oddělení krajských dotací Odboru regionálního rozvoje, Oddělení informatiky Odboru kanceláře ředitele, Oddělení územního plánování Odboru územního plánování a stavebního řádu a experti Centra investic, rozvoje a inovací, regionální rozvojové agentury Královéhradeckého kraje.
KAPITOLA 1
Socioekonomické souvislostiKAPITOLA 2
Kulturní infrastrukturaKAPITOLA 3
Kulturní a kreativní odvětvíKAPITOLA 4
Kultura a kulturní dědictví v ORPKAPITOLA 5
Dotazníkové šetření – kulturní aktéřiKAPITOLA 6
Dotazníkové šetření – zástupci ORPKAPITOLA 7
Kultura ve strategických dokumentechKAPITOLA 8A
Koncepční dokumenty dest. agenturKAPITOLA 8B
Propagace krajeKAPITOLA 9
Analýza financování kulturyKAPITOLA 10
Dotační programy MK v našem kraji
Návrhová část
Návrhová část odpovídá na skutečnosti zmapované v části Analytické a proměňuje výsledky v návrhy. Tuto část uvozuje tzv. VIZE, tedy stav, který by měl být výsledný na konci zvoleného časového období (v našem případě v roce 2030).
Strategické cíle tuto vizi rozvoje dále zpřesňují. Opatření a konkrétní aktivity pak jsou formulovány tak, aby vedly k naplnění těchto cílů.
Tuto část zpracovával odbor kultury a památkové péče ve spolupráci s externisty, dodavatelem strategie ONPlan Lab, zapojenými kulturními aktéry a zástupci obcí i krajského úřadu v roce 2021.
Marketingová verze
Marketingová verze obsahuje stěžejní body celé Strategie. Čtenář nalezne vše podstatné na jednom místě. Cílem bylo protnout svět grafického vizuálu s tím úřednickým. Grafické zpracování do grafů a textu přineslo barvy a hravost, které odrážejí kulturu v celé své šíři a nezapomíná ani na památkovou péči a kulturní dědictví.
Tuto verzi zpracovával odbor kultury a památkové péče ve spolupráci s vizuálním studiem Upupaepop v období 2021 – 2022.
Akční plán
Akční plán 2023+ navazuje na zpracovanou návrhovou část, dokument, který jasně definuje vize budoucího rozvoje kultury, kulturního dědictví a kulturních a kreativních odvětví v Královéhradeckém kraji.
Do akčního plánu na období roku 2023 s výhledem na rok 2024 bylo na základě dosavadní práce vymezeno 71 aktivit k naplnění stanovených opatření, cílů, oblastí a samotné vize. Aktivity jsme na základě implementačních pravidel projednali s pracovní i řídicí skupinou, zapracovali jejich zpětnou vazbu a výsledek prezentovali na komunikační platformě, kam jsme pozvali kulturní aktéry z celého kraje.
Struktura strategického plánu
Struktura strategie je vertikálně rozdělena do 4 úrovní. Dělíme ji do 4 strategických oblasti. Každá oblast je naplňována prostřednictvím strategických, tedy dlouhodobých cílů. Každý cíl je naplňován prostřednictvím opatření zaměřených na činnost ve střednědobém horizontu. Pro potřeby každodenní práce a efektivní naplňování strategie jsou opatření následně rozpracována do dílčích aktivit, které jsou shrnuty v akčním plánu časově ohraničeném na dva roky.